23. juli 2010

Forlovelsesseremonien del 4: Sminke, hår (og negler)

SMINKE OG HÅR
Selv om det strengt tatt ikke var nødvendig ville jeg la en profesjonell ta hånd om sminke og hår. Ikke bare for å forsikre meg om at sminken skulle holde kvelden ut, men også for å sette i gang med å teste de forskjellige stylistene allerede nå. Av en praktisk grunn (som beliggenhet) gikk jeg denne gangen for Bridalhouse i Lillestrøm. Salongen drives i kjellern til en enebolig sentralt i Lillestrøm. 

Som vi alle vet kan sminke brukes til mye mer enn kun fremheving av ansiktstrekkene. Ut i fra hva slags uttrykk en ønsker å oppnå, sminker man seg forskjellig. For Hina Malik, som driver Bridalhouse, var et av åpningsspørsmålene hvordan jeg ønsket å se ut. Valget var enkelt; jeg ville se ut som "en bedre meg".

Malik sin salong tilbyr alt fra enkel hårfjerning til full brudepynting (inkl. dyprens, sminke, håroppsett, henna maling og montering av dupatta). Jeg hadde bestilt en pakke med partysminke + håroppsett. Jeg møtte opp i min rosa anarkali og Hina begynte først med sminken. Jeg hadde på forhånd avklart at jeg ønsket å ta med egen foundation, noe hun synes var helt greit. Jeg hadde også nevnt at jeg gjerne vil ha krøller. Siden jeg hadde søsteren min med meg ble vi sammen enige om at vi bør tuppere luggen og ha store bølger i lengdene. Sminkingen gikk passe fort, Malik var veldig flink til å kommunisere og spørre hva jeg synes underveis og tok hensyn til absolutt alt jeg hadde å si. Men da vi skulle til å begynne med krøllene dukket en annen kunde opp og Malik sin assistent (søster) ble derfor bedt om å ta over.

Kort fortalt får Bridalhouse et lite minus for forsinkelse, og for å ikke bruke varmebeskyttelse i håret, og et stort pluss for god service og nydelig sminke :)

NEGLER
Sist, men ikke minst er det viktig at hender og negler ser velstelte ut. Jeg vurderte veldig sterkt å spandere Spa-manikyr på meg selv for å få friske opp mine tørre og ru eksemhender, men endte opp med en hjemmelaget skrubb av halvsalt og  kaldpresset olivenolje. Denne enkle skrubben fikk jeg anbefalt av min bloggvenninne Angeli :) Takket være henne hadde jeg silkemyke hender når jeg fikk ring på fingern <3 Siden jeg allerede hadde forkastet ideen om manikyren stod jeg selv for å fikse neglene. Til hverdag holder det i massevis med negleblyant (som brukes på innsiden av neglen) og neglebåndsolje. Men  for spesielle anledninger pleier jeg å gå for fransk manikyr. Og nå har jeg funnet verdens enkleste verktøy for å lage den perfekte tuppen med Nail art pen fra Fing'rs (fås kjøpt hos Vita for ca.40kr). For å få tuppen til å vare mer enn 2-3 dager er det viktig å passe på tre ting:

1. File og polere neglenes overflate. Jeg bruker Nail Block fra The Body Shop
2. Fjern fett fra neglene med neglelakkfjerner
3. Øv deg på å tegne en bue. Jeg pleier å tegne fra ytterst til innerst der den naturlige tuppen slutter. Bommer du er det enkelt å fikse på tuppen med q-tip dyppet i neglelakkfjerner. Fortsett med rosa/nude transparent lakk over (så den hvite tuppen blir slightly dempet) og avslutt med klar blank top coat.
4. Beregn god tid (Minimum 30min for nybegynnere)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar